Externe vertrouwenspersoon as a Service

Iedere organisatie wil een veilige, integere en respectvolle werkomgeving. Toch kunnen jouw werknemers bij de opdrachtgever te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie of integriteitskwesties. In zo’n situatie wil je ze ondersteunen en daarbij helpen we je met onze dienst ‘Externe vertrouwenspersoon as a Service’.

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon laat zien dat je deze signalen als werkgever serieus neemt. Je voldoet niet alleen aan je zorgplicht als werkgever, maar voorkomt ook onnodig verzuim, verloop of juridische risico’s. Een externe vertrouwenspersoon biedt medewerkers een onafhankelijk, laagdrempelig aanspreekpunt en draagt daarmee actief bij aan een gezonde werkcultuur. In onderstaande presentatie vind je meer achtergrondinformatie.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die te maken hebben met ongewenst gedrag, integriteitskwesties of andere werkgerelateerde zorgen. De vertrouwenspersoon:

  • Luistert in een veilige en vertrouwelijke setting
  • Denkt mee over mogelijke vervolgstappen
  • Informeert over rechten, procedures en instanties
  • Begeleidt bij het eventueel indienen van een klacht of melding
  • Signaleert anoniem trends richting de organisatie, zodat beleid verbeterd kan worden

Een externe vertrouwenspersoon werkt onafhankelijk van de organisatie en is gebonden aan geheimhouding. Dit verlaagt de drempel om contact op te nemen en waarborgt vertrouwelijkheid.

Wat houdt de Service in?

Onze gecertificeerde vertrouwenspersonen ondersteunen je organisatie met:

  • Protocollen/reglement
  • Format voor introductie binnen de organisatie
  • Voorlichtende bijeenkomsten via webinars
  • Directe toegang voor je werknemers via apart telefoonnummer en emailadres van FlexKnowledge
  • Twee vertrouwenspersonen M/V met achtergrond in de branche
  • Eerste toetsing is telefonisch, daarna vervolg: fysiek of via Teams
  • Je eigen geanonimiseerde jaarverslag: aantal en type meldingen, aard van ondersteuning, trends en aanbevelingen voor uw organisatie

Wij werken altijd onafhankelijk, deskundig en binnen de kaders van de geldende wet- en regelgeving (waaronder de Arbowet en de Wet bescherming klokkenluiders). Zoals je gewend bent van FlexKnowledge😊.

Onze werkwijze

Je krijgt van ons informatie om op je website te plaatsen, zodat je kunt laten zien dat je van onze vertrouwenspersonen gebruik maakt en hoe ze bereikbaar zijn. Je medewerkers maken zelf de keuze voor een mannelijke of vrouwelijke vertrouwenspersoon.

Onze vertrouwenspersonen zijn via de email of per telefoon bereikbaar. Het mailadres en het telefoonnummer voor de vertrouwenspersoon zijn strikt gescheiden van de rest van FlexKnowledge, zodat de andere consultants niet op de hoogte kunnen zijn van de inhoud en aard van eventuele meldingen.

Na het aannemen van de melding wordt een afspraak gemaakt voor een vervolg. Dat kan online via Teams of fysiek. Liever niet bij jou op kantoor gezien de aard van de dienst, maar in een neutrale omgeving. Bij ons in Nieuw-Vennep is dat altijd mogelijk zonder extra kosten.

Bij onze dienstverlening hoort ook een rapportage die je kunt gebruiken voor de directie, HR, de OR en/of het jaarverslag.

De kosten

De dienst kost € 750,- per jaar. In combinatie met een helpdeskabonnement is dat € 425,-. Hiervoor krijg je de hierboven beschreven ondersteuning en kunnen je ter beschikking gestelde medewerkers gebruik maken van onze vertrouwenspersoon. In overleg kunnen ook interne medewerkers gebruik maken van de dienst. Bij dit bedrag is per melding het eerste telefonische overleg of reactie op de email inbegrepen. Daarna werken onze vertrouwenspersonen op basis van uurtarief .

Interesse?

Neem dan snel contact met ons op voor een kennismaking en een offerte!