1 januari : Nieuwe CAO voor Uitzendkrachten 2026
1 januari gaat de nieuwe CAO voor uitzendkrachten 2026 in. De nieuwe CAO zet alles op zijn kop: je kostprijs, je verloning en je verdienmodel. De eerste indruk is dat uitzendkrachten 5 tot 10% per uur duurder gaan worden en dat toeslagen en overwerk minstens 15% in kostprijs stijgen. Dat vereist een gedegen voorbereiding, niet alleen operationeel, maar ook strategisch. FlexKnowledge gaat je daarbij natuurlijk helpen!
Wat verandert er?
Dit zijn de kernpunten uit de nieuwe CAO die op 1 januari 2026 ingaat:
- De inlenersbeloning verdwijnt volledig. In plaats daarvan moeten álle beloningselementen gelijk of gelijkwaardig zijn
- Sommige arbeidsvoorwaarden mag je gaan compenseren met andere, bijv. minder vakantiedagen tegen meer loon.
- De doorbetaling bij ziekte gaat de regeling van de klant volgen, net als o.a. de vakantiedagen, de feestdagen, het kort verzuim en het vakantiegeld.
- Uitzendkrachten krijgen recht op scholing, duurzaamheidbudgetten, etc. zoals dat bij de opdrachtgever geldt.
- Voortaan zijn alle reserveringen voor vakantiedagen in tijd en vervallen de individuele reserveringen voor feestdagen en kort verzuim in contracten MUB.
- De pensioenpremie voor de werkgever bij STiPP gaat van 8 naar 15,9% en de werknemer betaalt vanaf dag 1 zelf 7,5%.
- De regels voor arbeidsmigranten blijven onveranderd.
Wat zijn de belangrijkste gevolgen?
Kort gezegd is het belangrijkste gevolg voor de opdrachtgever dat uitzendkrachten minstens net zo duur zullen worden als eigen medewerkers van de klant en aangezien de uitlener daar nog zijn marge bovenop doet, zullen opdrachtgevers andere keuzes gaan maken. Uitzendkrachten gaan er in veel gevallen financieel op vooruit en krijgen een veel betere pensioenregeling. Den Haag ziet uitzendarbeid graag alleen voor ‘piek en ziek’ en niet voor structurele arbeid. De nieuwe CAO kon daar wel eens voor gaan zorgen. Dus als ‘uitzendkrachten zijn goedkoper dan zelf in dienst nemen’ altijd jouw belangrijkste verkoopargument is geweest, dan heb je een nieuw businessmodel nodig. Ook daarbij kunnen we je helpen en dat doen we samen met Richard Philips van Procres.
Hoe gaat FlexKnowledge je helpen bij de implementatie?
We hebben een uitgebreid pakket van diensten voor je in de steigers staan. Maar omdat nog lang niet alles al duidelijk is en de CAO-tekst veel ruimte voor interpretatie openlaat, zullen er de komende maanden steeds nieuwe inzichten ontstaan. Wat wel al vast staat, is het volgende:
- Op 26 juni en 2 juli verzorgen we webinars over de belangrijkste wijzigingen en consequenties van de nieuwe CAO. We laten je voor een aantal grote CAO’s zien wat de verwachte kostprijsstijgingen zijn en waar die vandaan komen. Ook belichten we de gevolgen van het wel of niet AVV worden van de nieuwe CAO. Inschrijven kan via deze link.
- Samen met artra, VRF Advocaten en Alkema Werkt! organiseren we 5 seminars bij vier verschillende vestigingen van Van der Valk. Dat doen we op 24 en 29 september en 6, 7 en 14 oktober. Deze seminars hebben de wet Meer Zekerheid Flexwerkers als hoofdthema, maar aangezien de beloning voor uitzendkrachten in deze wet ook op 1 januari 2026 ingaat, is er een hele duidelijke relatie met de CAO. Behalve op de beloning, gaan we in op de gevolgen van de wet voor jouw opdrachtgevers én de commerciële kansen die dit biedt. In week 26 worden de uitnodigingen verstuurd.
- In november en december organiseren we natuurlijk weer onze traditionele seminars en webinars Kostprijs en Andere Actualiteiten 2026. De seminars zijn op 24 en 27 november en 2 december. De webinars gaan we binnenkort plannen. Je kunt nu nog niet inschrijven, maar houd onze agenda en je mailbox daarvoor in de gaten.
Naast deze evenementen zullen we natuurlijk nieuwe versies van onze model uitzendovereenkomsten ontwikkelen. Naast de al beschikbare 6 talen zijn er op dit moment geen extra varianten gepland. Uiteraard wordt ook ons kostprijsmodel volledig aangepast om de kosten van de gelijkwaardige beloning goed in kaart te brengen. Tijdens de webinars op 26 juni/2 juli zullen we de eerste versie presenteren. De website toont nu nog de 2025-versie en -prijzen.
Informatiebijeenkomsten voor je interne medewerkers en/of je opdrachtgevers
Deze extra beloning komt nog bovenop de kostprijsstijging vanwege de aanpassingen van StiPP. En die zorgt in zijn eentje al voor 3 tot 5% stijging. Dát, gecombineerd met de extra verantwoordelijkheden (en aansprakelijkheden!) die opdrachtgevers krijgen in het kader van de WTTA en de wet Meer Zekerheid Flexwerkers, zorgt voor een uitdaging. Niet alleen operationeel, maar zeker ook commercieel!
Wil je je klanten daarin meenemen en ze duidelijk en onafhankelijk uit laten leggen wat er verandert, wat de gevolgen zullen zijn en waarom het dus zo duur wordt? Dat kan FlexKnowledge als geen ander! Jij regelt de locatie, catering, techniek en bezoekers en wij vertellen ze hoe het zit! Voor je interne medewerkers kunnen we ook bijeenkomsten verzorgen. Vergelijkbare inhoud, maar met meer diepgang en een commerciële vertaling!
Gebaseerd op onze ervaring zullen de bijeenkomsten van ontvangst tot en met de uitgebreide mogelijkheid om vragen te stellen, ongeveer 3 uur duren. Voor helpdeskabonnees zijn de kosten van zo’n sessie € 1375,- incl. voorbereiding en totale reistijd van max. 2 uur en 150 km. Het meerdere wordt apart in rekening gebracht. Ben je geen abonnee? Dan zijn de kosten € 1625,-. Heb je interesse en wil je nu alvast een datum vastleggen of een optie nemen? Neem dan snel contact op!
Voordelen voor helpdeskabonnees
Als helpdeskabonnee krijg je dus een korting van € 250,- op de bijeenkomsten. Maar ook de totaal vernieuwde kostprijstool is gratis, je krijgt gratis toegang voor 1 persoon tot het Kostprijs seminar en onze webinars. Collega’s krijgen een flinke korting. De Nederlandse versie van de uitzendovereenkomsten is gratis en op de andere talen krijg je 50% korting. Ga je een traject aan met onze partner Procres, dan krijg je maar liefst 25% korting op hun tarieven. En last-bu-not-least ben je natuurlijk verzekerd van de service van onze supersnelle en (vrijwel) alleswetende helpdesk! Dus is dit niet hét moment om een abonnement te sluiten? Eén telefoontje naar 088-999 1200 of mailtje is genoeg.